’t Friethuis schrijft sterk digitaal verhaal - “Wekelijks meerdere tonnen friet met Pauwels sauzen”

’t Friethuis schrijft sterk digitaal verhaal: “Wekelijks meerdere tonnen friet met Pauwels sauzen”

Een moderne visie op frietjes, kwalitatieve producten en een sterk digitaal verhaal. Het zijn de ingrediënten die van ’t Friethuis (Kampenhout) één van de sterkst groeiende frituren in ons land gemaakt hebben. “COVID heeft onze plannen in een stroomversnelling gebracht”, klinkt het bij de eigenaar.

’t Friethuis schrijft sterk digitaal verhaal - “Wekelijks meerdere tonnen friet met Pauwels sauzen”

Bestelterminal

Met een koksdiploma en enkele jaren ervaring in een Diegemse frituur op zak, nam Glenn Goovaerts in 2006 ’t Friethuis in Kampenhout over. Op dat moment was ’t Friethuis een goed draaiende zaak waar vooral de mensen uit de omgeving wekelijks hun frietje kwamen halen. De laatste jaren is ’t Friethuis echter een waar begrip geworden met een reputatie die tot ver buiten Kampenhout reikt.

“De Belgische frietcultuur gaat op korte termijn natuurlijk nooit uit de mode, dus als ondernemer probeer ik juist in te schatten hoe onze sector op de lange termijn gaat evolueren”, zegt Glenn. “Daar ligt volgens mij de sleutel om je als frituur te blijven onderscheiden. Vanuit die gedachte waren we drie jaar geleden al gestart met het digitaliseren van onze frituur. Dat deden we aan de hand van een bestelterminal zoals je die ook bij grote ketens als McDonald’s terugvindt. Onze klanten bestellen nu aan een touchscreen en dat biedt heel wat voordelen. Zo zijn de klanten zelf verantwoordelijk voor hun eigen bestelling en voorkomt het ook menselijke fouten aan onze zijde. Het is ook een efficiëntere manier om bestellingen te noteren, aangezien we niemand moeten inzetten om de bestelling op te nemen en af te rekenen. Daarnaast is de digitale betaling ook hygiënischer doordat er geen klein geld bij te pas komt.”

’t Friethuis schrijft sterk digitaal verhaal - “Wekelijks meerdere tonnen friet met Pauwels sauzen”

Dark kitchen

Na de bestelterminal volgde ook de lancering van een eigen webshop waarop klanten van thuis uit met de smartphone kunnen bestellen en betalen. Dat die digitale inspanningen gedaan werden voordat COVID 19 uitbrak, bleek van goudwaarde te zijn voor Glenn. ’t Friethuis trok daardoor een jaar geleden volledig de digitale kaart en verwijderde alle zitplaatsen definitief uit de zaak. De zaak werd volledig ingericht als een dark kitchen waar ondertussen ettelijke tonnen aan frietjes per week de deur uit gaan.

“Vermits alle digitale opties al voorhanden waren, is de huidige gezondheidscrisis het laatste duwtje in de rug gebleken om ons om te scholen tot een volledig digitale frituur. Die keuze laat ons nu toe om de capaciteit van het pand ook optimaal te benutten“, zegt Glenn. “Zo hebben we onze werkruimte kunnen verdubbelen, inclusief een dubbele bakwand. Daarnaast hebben we ook verschillende eilanden gecreëerd waar iedereen verantwoordelijk is voor een deel van het menu. Die organisatie betekent dat we zeer efficiënt kunnen werken, wachttijden tot een minimum kunnen beperken en onze capaciteit kunnen verhogen. Het personeelsbestand is zo ook gegroeid tot 64 mensen. Daarvan rijden er op een drukke avond 11 chauffeurs tussen Kampenhout en buurgemeenten als Haacht, Boortmeerbeek en Steenokkerzeel om alle bestellingen thuis te leveren.”

Bag-in-box doseersysteem

Met duizenden kilo’s friet per maand lopen de bestellingen elke dag van de week vlot binnen. Op de piekmomenten maken een tiental medewerkers zo op hetzelfde moment en aan een hoog tempo alle bestellingen klaar. Daardoor heeft Glenn onder andere nood aan een professioneel doseersysteem voor hun sauzen. Zij kiezen daarom bewust voor het BIB-systeem van Pauwels.

“Dat systeem komt echt tegemoet aan alle eisen die wij als professionele gebruiker stellen”, zegt Glenn. “Het laat ons in de eerste plaats toe om onze sauzen zeer snel te doseren, wat absoluut noodzakelijk is op een drukke shift. Daarnaast zijn de boxen ook zeer compact, waardoor we een grote hoeveelheid saus kwijt kunnen op een beperkte ruimte. Het is zelfs zo dat we op verschillende plaatsen in onze keuken een reeks boxen hebben kunnen installeren, zodat er op alle eiland altijd van kortbij sauzen kan afgenomen worden. Een laatste voordeel dat wij ervaren, is de hygiëne. Doordat we met heel wat mensen in onze keuken actief zijn, is dat toch een belangrijk aspect voor mij als eigenaar. De boxen zijn afgesloten van de ruimte en de sauzen zijn ook nog eens afzonderlijk in een zak verpakt. De sauzen zijn daardoor nooit blootgesteld aan externe factoren waardoor de hygiëne altijd gegarandeerd is.”

’t Friethuis schrijft sterk digitaal verhaal - “Wekelijks meerdere tonnen friet met Pauwels sauzen”

Vegan friendly

Al meer dan 15 jaar opteert Glenn ervoor om de belangrijkste sauzen uit het gamma via het BIB-systeem aan te bieden: Mayonaise, Andalouse, Samurai, Tartaar en Americaine. Daaraan voegden zij recent nog de Ketchup en Curryketchup van Pauwels toe. “Het was een doordachte keuze om over te stappen naar de Ketchups van Pauwels”, zegt Glenn. “De reden daarvoor ligt zowel in de smaak als in het doseersysteem. Zo vind ik persoonlijk beide ketchups zeer lekker en doordat we ze ook in BIB aanbieden, genieten we voor de ketchups nu ook van dezelfde voordelen als bij de andere sauzen.”

Daarnaast is Ketchup bij ’t Friethuis sowieso een belangrijke categorie. “Naast de klassieke frituursnacks, bieden we namelijk ook heel wat vegan snacks aan. Daarvoor voorzien we zelfs een aparte ketel met plantaardige olie. Deze vegan snacks worden hoofdzakelijk met Ketchup, Curryketchup of Vegan Mayo van Pauwels geserveerd. We merken dat de vraag naar die veganistische producten in stijgende lijn zit. Vooral bij jonge mensen lijkt het meer dan een hype te zijn. Bovendien is het ook gewoon super lekker en staan jongeren open om iets nieuws te proberen”, legt Glenn uit. “Ik heb zelfs klanten die meer dan 10 km rijden om hun vegan-bestelling hier af te halen.”

Uitbreidingsplannen

Op het ruime menu van ’t Friethuis vinden we naast het uitgebreide veggie & vegan assortiment ook heel wat andere gerechten terug. In het oog springen o.a. 15 “Friethuis” gourmet burgers , een tiental premium burgers in thema, verschillende loaded fries combinaties en gourmet hot dogs. “Daarvan hebben we ook steeds glutenvrije opties, waardoor we echt voor elke consument iets hebben.”

Op zijn lauweren rusten, doet Glenn echter niet. Zo blijft hij steeds vernieuwen met recent nog een reeks warme gerechten als frietgras, steak, pasta en een halve kip. ‘Daarnaast zijn we ook nog aan het kijken om twee nieuwe vestigingen te openen in de provincie. Zo kunnen we de klanten die vandaag van wat verder moeten komen nog beter bedienen van wat dichter bij huis”, besluit Glenn.