“We geven onze klanten altijd iets om over te praten”

“We geven onze klanten altijd iets om over te praten”

Met succes een nieuwe frituur opstarten tijdens de coronacrisis? Het kan. Dat bewijzen althans twee van onze trouwste klanten. Vader Serge en zijn zoon Joyce, twee ervaren frituristen, gingen ieder een nieuw avontuur aan in tijden van social distancing, mondmaskers en lockdowns. In dit artikel brengen we vader en zoon samen om hun verhaal te doen.

Ondernemer pur sang

We schrijven 9 maart 2020: op de Hasseltweg in Genk, niet ver van het domein Bokrijk, gaat een nieuwe frituur open. Met La Frituur opent Joyce (24), een ondernemer van het zuiverste soort, na Trudofrit in Sint-Truiden zijn tweede zaak. Samen met zijn vriendin Louise staat Joyce een grote uitdaging, want amper één dag na de opening kondigt de Nationale Veiligheidsraad de sociale afstandsregel aan. Nog eens twee dagen later volgt een nieuwe reeks maatregelen, waaronder het sluiten van de horeca.

“Een stresserende periode”, herinnert Joyce zich. “We waren nog maar net opgestart en het scenario van een snelle sluiting loerde alweer om de hoek. We zijn echter niet bij de pakken blijven zitten en meteen begonnen met alle mogelijke oplossingen te installeren. Zo hebben we dezelfde dag nog een plastic scherm gezet aan de toog, vloerstickers gekocht voor de afstandsregel in de zaak te kunnen handhaven en ook de nodige mondmaskers en desinfectiemiddel werden in huis gehaald. Daarnaast zijn we amper een dag later ook overgeschakeld naar online bestellingen. Dat heeft onze openingsweken echt een boost gegeven. We konden namelijk maar 4 personen in de zaak toelaten, waardoor ik het nut wel zag om een grotere wachtrij online te krijgen. Zo konden we toch rendabel worden, ondanks de beperkingen qua zitgelegenheid. Ook via sociale media hebben we die online beschikbaarheid duidelijk gemaakt in de streek. Dat heeft ons volgens mij veel klanten opgeleverd die nadien zijn blijven komen.”

“We geven onze klanten altijd iets om over te praten”

Van vader op zoon

Op zo’n 20 minuutjes rijden van La Frituur begon vader Serge met Las Frietas op 7 juli 2020 een nieuw avontuur. Een echte feel good-frituur, want wie binnenstapt bij Serge waant zich meteen in een zomerbar op Ibiza. “Met Las Frietas lanceer ik een nieuw concept waarmee ik duidelijk een positief verhaal wil brengen”, zegt Serge. “Zeker in deze moeilijke tijden wil ik mijn klanten hier in Heusden-Zolder zorgeloos laten genieten van de Belgische frietjes. Ondanks dat vele inwoners vakantie in eigen land voorzien, vertoeven ze bij mij toch even op het Spaanse strand.”

Serge zit al 17 jaar in het vak en heeft al verschillende zaken opgestart. “Mijn zoon heeft sinds hij 14 jaar was altijd geholpen in de zaak”, zegt Serge. “Nu waren de rollen echter omgedraaid. Dat Joyce sinds maart al aan de slag was volgens de coronavoorschiften zorgde ervoor dat ik nu heb kunnen leren van hém. Joyce is een ondernemende kerel die altijd de laatste nieuwe trends omarmt. Door hem zag ik in online bestellingen dan ook een grote toegevoegde waarde. Las Frietas was bijgevolg in eerste instantie een afhaalfrituur voor online bestellingen. Een goede keuze, want een uur voor onze opening begonnen de bestellingen aardig binnen te lopen. Onze eerste weken waren daarom volgens verwachting. Pas nadien heb ik ook mijn zitgelegenheid gaan kunnen benutten.”

Lekkere toppings

Als doorwinterde frituristen weten Serge en Joyce als geen ander hoe ze van een nieuwe zaak een succes moeten maken. “We proberen in iedere nieuwe zaak onze klanten iets te geven om over te praten”, zegt Serge. “Nieuwe gerechten, frisse concepten, leuke acties,… Het kan ons allemaal onderscheiden van andere zaken. Als we het dan ook nog eens allemaal kwalitatief kunnen brengen, doet de mond-aan-mondreclame de rest. Food for thought – stof tot nadenken -, zeggen ze wel eens in het Engels. Bij ons mag je dat dan ook gewoon letterlijk nemen.”

Zowel in Las Frietas als in La Frituur pakken Serge en Joyce uit met een concept dat de Belgische friet koppelt aan de internationale keuken. Met name het frietje op z’n Grieks is in Limburg een populaire snack geworden. “Hierbij serveren we onze frietjes met de Looksaus van Pauwels, kippengyros, een knapperige Atlantische slamix, fijn gesneden rode uiringen, kerstomaatjes en een Mediterraanse kruidenmix”, zegt Joyce. “Ook naar de Amerikaanse variant met smokey pulled pork, onion rings en de mayonaise van Pauwels is zeer veel vraag. Daarnaast doen ook de broodjes en de huisbereide gerechten het goed. We bakken die broodjes af met een handje bloem erover. Dat geeft de broodjes een artisanale flair. Vooral het broodje met de pulled chicken en de zomerzoete Toscaanse Saus van Pauwels heeft al gescoord tijdens de zomermaanden. Ook het stoofvlees en de goulash van het huis zijn populair.”

“We geven onze klanten altijd iets om over te praten”

Prijs/kwaliteit

Al zijn hele carrière lang zweert Serge bij zijn keuze voor Pauwels sauzen, een keuze die ook Joyce doortrekt. “Omwille van de kwaliteit, maar ook dankzij de breedte van het assortiment”, zegt Serge. “Dat is een belangrijk aspect als je weet dat we onze klanten steeds iets willen geven om over te praten. Daar heb je heel wat sauzen voor nodig. Met Pauwels heb ik één merk dat me Mayonaise en Ketchup bezorgt, maar ook de nieuwste speciaalsauzen als Jalapeño Mayonaise en Toscaanse. ”

Daarnaast springen de verpakkingen er voor Joyce en Serge visueel echt uit. “Van alle verpakkingen gaat onze voorkeur uit naar de PET bokalen van 3 liter. Die nemen zeer weinig plaats in op de counter, terwijl er toch voldoende saus in zit om een tijdje mee te kunnen werken. Bovendien zijn ze zeer gebruiksvriendelijk dankzij het pompsysteem en kunnen we een lege bokaal snel wisselen met een nieuwe. Voor de sauzen met het grootste volume, namelijk Mayonaise en ook Frietsaus, hebben we recent de opties op de markt met elkaar vergeleken en zijn we van een PL overgeschakeld op de emmers van Pauwels: prijs/kwaliteit volgens ons de beste keuze. Kortom: zolang Pauwels sauzen maakt, zal onze keuze niet snel veranderen.”