
Online bestelplatformen
Terwijl de voorbije maanden voor heel wat uitbaters op zijn minst gezegd uitdagend waren, bereikte de populariteit van online bestelplatformen ongekende hoogtes. Platformen als frietjesonline.be of One2Three moesten alle zeilen bijzetten om de aanvragen te kunnen behandelen. “Tijdens het najaar van 2019 merkten we al een sterke groei”, zegt Bert Heynen, oprichter van frietjesonline.be. “Uitbaters van typische quick service resto’s werden zich alsmaar bewuster van de online mogelijkheden, maar de afgelopen weken was het aantal aanvragen echt niet meer bij te houden. Ondernemers die voordien niet wilden nadenken over online bestellingen, zagen zichzelf nu namelijk verplicht om de switch te maken. Het was de enige manier om niet zonder inkomsten te vallen tijdens de coronacrisis.”
Lara Geysen, Community Manager bij platform One2Three, zag eveneens de interesse in haar platform op korte tijd pieken. “Niet alleen het aantal klanten ging bij ons de hoogte in, maar wij zagen ook een sterke stijging van het aantal bestellingen bij bestaande klanten. De cijfers zijn zelfs verviervoudigd op enkele weken tijd. Dat betekent dat ook de consument geproefd heeft van digitale frietjes, burgers, pita’s en andere snacks. De coronacrisis heeft dus zeker de deur geopend naar een breder publiek. Zowel consument als professionelen hebben ervaren dat er muziek zit in virtuele keukens, ook wel ‘dark kitchens’ genoemd. De succesformule van een Takeaway.com, Uber.com of Deliveroo werd zo met succes toegepast op de Belgische frituur.”