Een digitale reddingsboei voor de foodservicemarkt?

Een digitale reddingsboei voor de foodservicemarkt?

De afgelopen maanden hebben heel wat ondernemers uit de horeca en foodservice hun zaak opnieuw uitgevonden. Zitgelegenheid en bediening maakten plaats voor online bestellingen en take away. Dat betekende meteen ook een ongeziene stijging in de populariteit van online bestelplatformen.

De digitale reddingsboei

Begin dit jaar – nog voor er sprake was van het coronavirus in ons land – schreven we al een artikel over de stijgende digitalisering in de frituur, broodjeszaak, snackbar en andere quick service resto’s. We stelden namelijk vast dat alsmaar meer van onze klanten zich gingen interesseren in digitale schermen, bestelhubs en zelfs online bestelplatformen. De ontwikkelingen van de afgelopen maanden hebben er echter voor gezorgd dat die digitalisering in een stroomversnelling is gekomen.

Ons commercieel team zag van dichtbij hoe heel wat ondernemers in foodservice zich de afgelopen maanden klaarstoomden voor de omschakeling naar online verkoop, take away en zelfs delivery. “Dat was voor heel wat uitbaters een plotse maar vaak noodzakelijke investering”, zegt Sales Manager Joeri Vandermeeren. “De grootschalige switch naar digitale bestellingen heeft er echter voor gezorgd dat, afhankelijk van zaak tot zaak natuurlijk, de inkomsten niet volledig stil vielen. Meer zelfs: er konden dankzij de online bestelmogelijkheden nog redelijke tot goede omzetten gedraaid worden. De stijgende digitalisering in de snacksector kan daarom wel eens de reddingsboei zijn voor heel wat frituren, snackbars en broodjeszaken die de stap gewaagd hebben. Mogelijk komen de ondernemers die digitaal gingen op die manier wel het minst geschonden van de hele horecasector uit deze periode.”

Een digitale reddingsboei voor de foodservicemarkt?

Online bestelplatformen

Terwijl de voorbije maanden voor heel wat uitbaters op zijn minst gezegd uitdagend waren, bereikte de populariteit van online bestelplatformen ongekende hoogtes. Platformen als frietjesonline.be of One2Three moesten alle zeilen bijzetten om de aanvragen te kunnen behandelen. “Tijdens het najaar van 2019 merkten we al een sterke groei”, zegt Bert Heynen, oprichter van frietjesonline.be. “Uitbaters van typische quick service resto’s werden zich alsmaar bewuster van de online mogelijkheden, maar de afgelopen weken was het aantal aanvragen echt niet meer bij te houden. Ondernemers die voordien niet wilden nadenken over online bestellingen, zagen zichzelf nu namelijk verplicht om de switch te maken. Het was de enige manier om niet zonder inkomsten te vallen tijdens de coronacrisis.”

Lara Geysen, Community Manager bij platform One2Three, zag eveneens de interesse in haar platform op korte tijd pieken. “Niet alleen het aantal klanten ging bij ons de hoogte in, maar wij zagen ook een sterke stijging van het aantal bestellingen bij bestaande klanten. De cijfers zijn zelfs verviervoudigd op enkele weken tijd. Dat betekent dat ook de consument geproefd heeft van digitale frietjes, burgers, pita’s en andere snacks. De coronacrisis heeft dus zeker de deur geopend naar een breder publiek. Zowel consument als professionelen hebben ervaren dat er muziek zit in virtuele keukens, ook wel ‘dark kitchens’ genoemd. De succesformule van een Takeaway.com, Uber.com of Deliveroo werd zo met succes toegepast op de Belgische frituur.”

Trend of gevestigde waarde?

Dat de snacksector resoluut overschakelde naar online bestellingen hoeft natuurlijk niet te verbazen. Één van de sterktes van het systeem, zeker wanneer er sprake is van delivery, is namelijk dat er minder of geen fysiek contact is. Bestellen en betalen gebeurt vanop afstand en voor zij die afhalen, wordt een tijdslot gecommuniceerd per mail of sms. Wachtrijen in de zaak worden daardoor herleid tot een minimum. Nu de versoepelingen elkaar echter in sneltempo opvolgen, stelt zich natuurlijk de vraag of consumenten het online pad wel of niet zullen blijven bewandelen.

“Hoewel de traditionele snacksector haar charme heeft, is het voor iedereen duidelijk geworden hoe makkelijk en snel het online bestellen kan zijn”, klinkt het bij One2Three. “Naast het punt van verplaatsingen en gelimiteerde contactmomenten, geloven wij dat vooral het gebruiksgemak ervoor zal zorgen dat onze nieuwe gebruikers ook in de toekomst zullen aanblijven. De realtime-drukteindicator bijvoorbeeld, waardoor de eindgebruiker steeds op de hoogte is van de drukte in de zaak op het moment van bestellen, is een echte troef die offline niet beschikbaar is. In de vluchtige maatschappij van vandaag is dat een belangrijk argument. Ook de uitbater, die de bestelling eenvoudig uit de printer ziet komen, verspilt minder tijd met het aannemen van telefonische bestellingen. Daarnaast is de kans op miscommunicatie nihil, aangezien de consument zelf zijn bestelling ingeeft. Efficiëntie troef dus.”

Ook Bert van frietjesonline.be ziet het online-aandeel in de Belgische snacking in de toekomst alleen maar toenemen.”We hadden allemaal al zo weinig tijd waardoor online bestellen, uithaal en delivery al vele malen interessanter is geworden. Het zogenaamde ‘nieuwe normaal’ gaat daar in de nabije toekomst nog een dimensie aan toevoegen: drukte en contact met veel mensen vermijden. Online bestellingen worden op die manier alleen maar interessanter. Het sneeuwbaleffect speelt trouwens ook mee: consumenten die niet online bestellen en in de frituur aanschuiven, merken hoe mensen die wel online bestelden meteen hun bestelling kunnen meenemen. Dan is de keuze voor een volgende frietjesavond snel gemaakt. Bovendien willen veel uitbaters in de komende maanden hun kosten reduceren, en ook op dat gebied kom je dan automatisch uit bij online. De kans is daardoor groot dat het digitale aandeel in de Belgische foodservicemarkt alleen maar groter gaat worden, ondanks de overwegend menselijke beleving ervan.”

Een digitale reddingsboei voor de foodservicemarkt?

Conclusie

Nu het normale leven stilletjes aan weer op gang komt, zal snel duidelijk worden welk pad de consument gaat bewandelen. Wat nu wél al duidelijk is: zowel de professionele gebruiker als de consument hebben de afgelopen weken meer dan ooit kunnen proeven van de digitale bestelmethode.

Hoe dan ook kunnen wij ons Pauwels sauzen moeilijk voorstellen dat de wachtrij helemaal van het toneel gaat verdwijnen. De charme van het gekeuvel in de rij hoort er gewoon bij en is zelfs vaak één van de redenen waarom uitbaters hun werk graag doen. Als er bovendien iets is wat we de afgelopen maanden geleerd hebben, is het dat de mens zijn sociaal contact niet zomaar overboord zal gooien. Misschien dat we in de toekomst het wachten op onze bestelling zelfs meer gaan kunnen appreciëren, omdat we nu gezien hebben hoe hard we het missen om ‘onder de mensen’ te zijn. Desalniettemin heeft de technologie in de quick service resto’s zijn nut wel bewezen. Het draagvlak voor digitale frietjes zal daardoor zeker groter zijn dan enkele maanden geleden. De toekomst zal het alleszins uitwijzen, maar tot dan houden wij de trend zeker in de gaten.