Pauwels sauzen ziet foodservicemarkt opnieuw opleven na lockdown

Pauwels sauzen ziet foodservicemarkt opnieuw opleven na lockdown

De opening van de klassieke horeca op 8 juni ligt alweer een maand achter ons. Voldoende voor Sales Manager Joeri Vandermeeren en Field Sales Responsible Gunther Cochuyt om de eerste vaststellingen te doen over de heropleving van onze foodservicemarkt.

Positieve trend

“Tot voor de opening van de klassieke horeca op 8 juni stelden we bij Pauwels een eerder beperkte activiteit in de markt vast”, zegt Sales Manager Joeri Vandermeeren. “Dat was vooral te wijten aan het feit dat enkel afhaalmaaltijden toegestaan waren. In ons Quick Service-segment waren het daarom vooral de ondernemers die overgeschakeld waren op online bestelplatformen die goed bleven draaien. Dat betekende meteen ook dat de verkoop van onze sauzen nooit volledig stilviel. Sinds half april groeit de vraag echter opnieuw week na week, wat voor ons een eerste indicatie was dat de markt toch weer langzaam ging opleven.”

Toen de horeca weer open kon gaan, zag Joeri bij de consumenten een grote verandering. “De eerste twee weken na de heropening besloot naar verluid een derde van de Belgische consumenten om buitenshuis iets te gaan eten. Vooral de terrassen van de vele restaurants en brasserieën waren toen de trekpleisters. Het gaf het Quick Service-segment op die manier wel wat tijd om weer op adem te komen. Doordat de cijfers van COVID 19-besmettingen ook na die openingsweek relatief stabiel bleven, trok bij veel consumenten de angst om uit eten te gaan wat weg. Dat effect zagen we vooral in de tweede helft van juni. De klassieke horeca werd goed bezocht en ook de zitgelegenheid in onze Quick Service-markt wordt sindsdien opnieuw benut. Die markt trekt op die manier ook weer meer toevallige passanten en toeristen in eigen land aan.

Pauwels sauzen ziet foodservicemarkt opnieuw opleven na lockdown

Voorraden op pijl

De afgelopen twee weken stond de telefoon van Joeri Vandermeeren maar zelden stil. “De positieve signalen die we van onze eindklanten krijgen, zien we bevestigd worden door de groothandels”, aldus Joeri. “Daar is men intensief gestart met het opnieuw aanvullen van de stock als reactie op de positieve trend. Het is zelfs zo dat de vraag op dit moment onze verwachting overtreft. De komende dagen/weken maken we er bij Pauwels bijgevolg ook een prioriteit van om onze eigen voorraden stevig aan te vullen. Zo kunnen we de zomervakantie met een goed gevoel tegemoet gaan.”

De heropleving van de Quick Service-markt met een vast verkooppunt staat echter in groot contrast met de situatie voor bijvoorbeeld event cateraars. “De evenementiële catering is een belangrijke subgroep in ons klantenbestand. Helaas is die groep nog (verplicht) gesloten. Voor hen ligt de focus dan ook vooral op het najaar en op 2021. Hoe dan ook is het voor alle segmenten, maar zeker voor de event cateraars, te hopen dat een tweede corona-golf uitblijft. Op die manier kan de markt zich enigszins herstellen en kan de groeiende trend die we nu in Quick Service zien zich ook doorzetten in de event sector. Ik wil daarom ook hier benadrukken dat het naleven van de voorgeschreven maatregelen nog steeds van cruciaal belang is.

Pauwels sauzen ziet foodservicemarkt opnieuw opleven na lockdown

Vakantie in eigen land

De foodservicemarkt die langzaam weer opleeft: onze vertegenwoordigers zien het graag gebeuren. Field Sales Responsible Gunther Cochuyt stond te trappelen om opnieuw de baan op te gaan. “De afgelopen maanden viel onze commerciële activiteit heel wat terug”, zegt Gunther. “Wat we deden was bovendien à l’improviste, maar we deden alles wat we konden om onze klanten te ondersteunen in die moeilijke periode. Zo gingen we bijvoorbeeld postpakketjes maken om klanten met defecte pompen uit de nood te helpen en gaven we installatiedemo’s vanop straat achter het raam van de zaak. Dat we nu opnieuw vol aan de bak kunnen, rekening houdend met de veiligheidsvoorschriften, is dan ook een opluchting.”

En dat Gunther meteen vol aan de bak kan, werd de afgelopen weken al duidelijk. “Sinds enkele weken zien we veel nieuwe opstarters. Er heerst dan ook geen angst om een zaak open te doen, en dat is positief. Daarnaast zijn ook onze bestaande klanten blij dat we opnieuw over de vloer komen. Ze hebben ons toch een tijdje moeten missen, waardoor we aan veel klanten nu pas onze laatste nieuwe producten kunnen presenteren. Ik denk aan onze multilayer tubes, de curryketchup in 10L, maar ook de Vegan Mayo, Béarnaise en Martinosaus. We hebben dus heel wat te vertellen, maar voor de komende weken zijn we vooral benieuwd naar de impact van de vele mensen die vakantie in eigen land gaan doorbrengen. Wij hopen alleszins dat de vele thuisblijvers in de zomer nog vaker dan normaal de weg gaan vinden naar onze sauzen.