“Pauwels sauzen is klaar voor de heropstart van de Foodservicemarkt!”

“Pauwels sauzen is klaar voor de heropstart van de Foodservicemarkt!”

Onze Aankoopmanager Eric Van Gestel heeft er enkele bewogen weken opzitten. De coronacrisis zorgt in de hele markt namelijk voor onverwachte schommelingen. Daardoor moet er op onze aankoopafdeling meer dan ooit goed ingeschat worden welke volumes van grondstoffen er nodig zijn op korte, middellange en lange termijn.

Wachttijden

Het lijkt al een eeuwigheid geleden, maar in het begin van de crisis waren alle ogen in de media gericht op China. “Maar aangezien wij amper producten uit China kopen, was dit voor ons op dat moment nog niet meteen een onderwerp om ons zorgen over te maken”, zegt Eric.

“Wij begonnen de problemen pas te ondervinden toen de eerste grenzen sloten en de hygiëneregels wereldwijd toegepast werden. Dat zorgde namelijk voor heel wat uitdagingen voor onze leveranciers om grondstoffen en verpakkingen tijdig aan te leveren. Sommige laattijdige leveringen waren dan ook het gevolg van het feit dat, net als wij, ook elke leverancier een beetje moest zoeken hoe men alles op een veilige manier moest produceren en transporteren. Bovendien ontstonden er lange wachttijden aan de grenzen omdat elke vrachtwagen grondig werd gecontroleerd. Ondertussen hebben onze leveranciers zich hierop ingesteld en loopt de aanvoer van onze materialen weer volledig volgens het tijdsschema.”

Zomerprovisies

De laatste weken is Eric zelf veel in contact geweest met leveranciers om de zomerperiode te bekijken. “Een drukke periode, want traditioneel leggen we rond maart – april onze provisies vast voor de zomerperiode qua grondstoffen en verpakking. Dit jaar hebben we dan ook redelijk wat moeten bijsturen en anticiperen omdat de markt vol onzekerheden zit. We moeten bijvoorbeeld inschatten wanneer de foodservicemarkt weer echt zal beginnen draaien en welke volumes we daarvoor moeten produceren. Geen gemakkelijke opdracht in het huidige klimaat.”

De periode maart-april is ook cruciaal voor de aankoop van typische oogstproducten. “Vooral de uien zijn op dat gebied belangrijk goed”, laat Eric noteren. “Uien worden vaak gebruikt in sauzen, waardoor we hiervan grote volumes nodig hebben. We willen ook zeker zijn dat we die volumes kunnen vastleggen aan de beste kwaliteit. We weten dat de beste kwaliteit in het begin van de oogst wordt verkocht, en dus is het nu money time en dat in een moeilijke context. De producenten waren al gestart met de oogst toen COVID 19 een wereldwijd probleem werd. Men moest plots op een heel andere manier gaan werken, de social distance respecteren, beschermingsmiddelen gebruiken en bovendien ging het land van oorsprong ook nog eens in lockdown.”

Heropstart

De impact op de werkwijze van onze leveranciers zou betekenen dat er voor hen uiteindelijk minder rendement zou zijn, minder opbrengst en dus is een prijsstijging meestal het gevolg.

“Dat maakt het negotiëren er uiteraard niet eenvoudiger op”, weet Eric. “Gelukkig waren we er bij Pauwels tijdig bij en konden we samen met onze correcte en loyale leveranciers ervoor zorgen dat de prijzen onder controle bleven. De ervaring leert ook dat men in tijden van crisis de beste partners leert kennen. Dat is nu niet anders.”

Ondertussen heeft Eric het zwaartepunt van de onderhandelingen wel achter de rug. Met de meeste van onze leveranciers werden de volumes voor de komende maanden vastgelegd. “Dat hebben we gedaan in die mate dat we straks, wanneer foodservice terug opstart, volledig klaar zijn om probleemloos terug op de kar te springen”, besluit Eric.