
1. Keet it short and simple
Wie overschakelt naar take-away, doet dat best met een beperkt menu. Zo blijft het voor jezelf behapbaar en vermijd je negatieve reacties doordat je misschien te veel hooi op je vork nam.
Zo kan je bijvoorbeeld alleen kiezen voor de gerechten die ook het vaakst besteld werden in de zaak. Daarvan weet je dat ze in de smaak vallen bij je huidige cliënteel, waardoor je afhaalmenu meteen ook een grote aantrekkingskracht heeft bij de mensen die je al kennen. Naast een goede mix van warme en koude gerechten, hangt de menukeuze ook af van de leverbaarheid van de gerechten. Gerechten die zich niet lenen om in perfecte staat tot bij de consument thuis te geraken, schrap je best uit je afhaalmenu. Op voorhand even testen, is dus de boodschap!
Een interessant extraatje voor je afhaalmenu zijn menuformules. Op deze manier koppel je een voorgerecht en/of een dessertje aan je hoofdgerecht waardoor ze makkelijker verkocht worden dan wanneer je ze apart op de kaart zou zetten. Hierdoor gaat je omzet meteen ook wat hoger liggen. Je kan ook inspelen op de trend van de kleine ‘tussendoortjes’. Dit doe je door op de momenten waar het voor je keukenpersoneel wat rustiger is ook snelle snacks en dranken te leveren.