Trend: digitalisering blaast nieuwe wind in de frituur

Trend: digitalisering blaast nieuwe wind in de frituur

Het digitale tijdperk doet een nieuwe wind waaien in de snackbars. Dat merken ook heel wat van onze klanten in horeca en snelrestauratie. Digitale menuborden, bestelkiosken, online bestelplatformen al dan niet gekoppeld aan thuisbezorging zijn populairder dan ooit.

Frietkotcultuur

De volkse sociale beleving die onlosmakelijk verbonden is met onze frietkotcultuur zal naar alle waarschijnlijk nooit vergaan. Dat is maar goed ook, want een frituur met ellenlange wachtrijen is zo charmant als de ondergaande zon op een zwoele zomeravond.

Toch is men, net als in andere sectoren, ook in de fastfoodsector op zoek naar manieren om efficiënter te kunnen ondernemen. Digitalisering van een aantal activiteiten is dan ook voor frituren, broodjeszaken en andere snackbars de snelste weg naar een verhoogde rentabiliteit.

In snelrestauratie willen klanten namelijk vooral snel bediend worden. Bij voorkeur binnen en buiten, weet u wel? En als het geen take away is, wil men op zijn minst toch snel kunnen bestellen. Time is money en dat digitalisering tijd en geld doet besparen, is dan ook meteen de belangrijkste reden waarom ook de toekomst van snelrestauratie digitaal lijkt te zijn.

Bestelterminals

Een eerste digitale trend die we noteren, kent zijn oorsprong bij de grote, gekende fastfoodketens. Daar kunnen we al een tijdje gebruik maken van digitale bestelterminals of -kiosken. Dankzij deze kiosken hoeven klanten niet meer aan te schuiven in de rij om hun bestelling te kunnen plaatsen. Ze scrollen namelijk zelf door het digitale menu en bestellen op eigen houtje.

Die digitale bestelmethode is langzaam maar zeker aan het overwaaien tot bij de volkse snackbars. Een mooi voorbeeld vinden we in onze eigen klantenportefeuille bij Conny & Franky in Sint-Niklaas. Kasper Van Remoortere, zoon van eigenaars Conny en Franky, werd trouwens onlangs geïnterviewd in het kader van een sensibliseringcampagne van de Vlaamse Overheid over E-Commerce genaamd ‘Het Internet. Ook uw zaak’. Het onderwerp? De digitale evolutie van de frituur met een heldenrol voor de online bestellingen (zie video).

Bij digitale bestelterminals is het menu netjes onderverdeeld in categorieën. Die worden op hun beurt verduidelijkt én aantrekkelijk gemaakt aan de hand van – smakelijke – foto’s. Dat zorgt voor een aangename klantervaring. Dankzij de kiosken heeft de klant ook meteen het gevoel aan de beurt te zijn. Daardoor is hij dadelijk op zijn gemak, neemt hij de tijd om te kiezen en kiest hij ook vaak meer omdat hij niet opgejaagd wordt. Dat verhoogt de omzet van uw zaak. Dat hij nadien uiteraard nog even moet wachten op het ontvangen van zijn bestelling, is minder erg.

Bijkomend voordeel: wanneer klanten hun eigen bestelling doorgeven, heeft uw personeel de handen vrij om zich te richten op andere taken in uw zaak. Denk aan voorraden aanvullen, tafels reinigen, klanten bedienen,… Daarmee gaat de productiviteit van uw medewerkers ook meteen de hoogte in.

Trend: digitalisering blaast nieuwe wind in de frituur

Digitale menuborden

Wie zijn bestellingen liever niet ‘uit handen’ geeft, maar toch een digitale stap wil zetten, kan beroep doen op digitale menuborden. Steeds meer frituristen en uitbaters in snelrestauratie wisselen de geprinte of geschreven prijslijsten in voor de digitale versie. Dat doet men om bijvoorbeeld modern uit de hoek te komen, om snel nieuwe aankondigen te maken naar de klanten zonder het nodige knip-en-plak-werk, om promoties aan te kondigen… maar bovenal om met high definition LED-schermen de producten voor te stellen met haarscherpe foto’s. Digitale menuborden zorgen er namelijk voor dat je beter kan communiceren en tekst en beeld. Bovendien brengen ze door hun design en prachtige kleurenschermen ook een nieuwe energie en ambiance in de zaak.

Visuele prikkels kunnen ook een positieve impact hebben op het koopgedrag. De tijd die mensen doorbrengen in uw zaak wachtend om te bestellen, kan u als uitbater dan ook beter gebruiken voor commerciële doeleinden. U doet er dus goed aan om uw specialiteiten of meest winstgevende snacks regelmatig aan bod te laten komen op uw menuborden. Zo promoot onze klant Trudofrit op zijn menuborden (foto) vooral zijn Jalapeño Burger met Jalapeño Mayonaise. Let wel: een geslaagde communicatie via digitale menuborden staat of valt met de kwaliteit van de fotografie. Slecht beeldmateriaal kan dan ook juist nefast zijn voor uw winstgevendheid.

Trend: digitalisering blaast nieuwe wind in de frituur

Online bestellen

Vooruitstrevende uitbaters in snelrestauratie wagen zich ook steeds vaker aan een online bestelplatform. Platformen als One2three en frietjesonline.be zorgen ervoor dat klanten op hun eigen mobiele telefoon, laptop of tablet bestellingen plaatsen en ook online afrekenen.

Het voordeel voor de klant is dat ze weinig tijd verliezen aan het bestellen of wachten op de bestelling, een belangrijk gegeven in de haastige maatschappij van vandaag. Voor de ondernemer werkt een online bestelplatform in veel gevallen omzetverhoging in de hand. De belangrijkste reden daarvoor ligt in het grotere bereik. De uitbater kan namelijk online veel meer klanten bereiken met een minimum aan inzet. Bovendien zouden online bestellingen tot 20% meer omzet genereren, iets wat bevestigd wordt in het interview met Conny & Franky hierboven. Net als bij de bestelkiosken, heeft klant ook hier meer tijd om het aanbod en de menu’s te bestuderen waardoor hij vaak ook wat meer bestelt.

Tenslotte zorgen dergelijke online bestelplatformen ervoor dat er efficiënter gewerkt kan worden. De friturist kan zich namelijk ten volle focussen op het product en de dienstverlening, in plaats van het verwerken van orders en bestellingen. Bovendien staan de meeste online bestelplatformen toe dat de handelaar kan bepalen hoeveel online klanten hij aanvaardt per uur. Zo kan men bijvoorbeeld op de drukste momenten het aantal online bestellingen beperken.

Leveren aan huis

Een laatste trend die we opmerken koppelt een online bestelling aan een ultieme klantenservice. Dat bleek onlangs nog uit een reportage van TV Limburg. Zo is het aantal frituren dat aangesloten is bij een koerierdienst, en daardoor bestellingen aflevert aan huis, de laatste jaren meer dan verdubbeld. Sommige uitbaters gaan zelfs zo ver dat ze uitsluitend nog online bestelling aannemen om uit te leveren of daarvoor zelfs een tweede vestiging openen.

De verdedigers van de Belgische frietkotcultuur zien die trend echter met lede ogen aan. “Mensen worden alsmaar gemakzuchtiger, maar ik hoop dat het een tijdelijke rage is”, verzucht Paul Ilegems, auteur van De Frietkotcultuur. “Dat aanschuiven creëert een stamgevoel: we zijn op hetzelfde wild aan het jagen”, zegt Bernard Lefèvre. Hij is voorzitter van het Nationaal Verbond der Frituristen (Navefri) en heeft de graad van officier in de Nationale Orde van de Gulden Puntzak. “Het succes van onlineplatformen bewijst wel dat we geen Bokrijkcultuur zijn. We kunnen evolueren, maar de basis gaat nooit verdwijnen. Het frietkot is een van de weinige plaatsen in het land waar we op een gestructureerde wijze in de file staan. Het is met frieten zoals met de pistolets op zondag, dat aanschuiven hoort erbij.” (bron: Het Nieuwsblad)