Trend: innoverende snackmarkt doet belang speciaalsauzen toenemen

Trend: innoverende snackmarkt doet belang speciaalsauzen toenemen

Het is maart 2020 en de snackmarkt wordt overspoeld door nieuwe trends uit binnen- en buitenland. Wat stabiel blijft, is dat iedere snack nog steeds een eigen saus heeft en dus volgen we bij Pauwels die nieuwe tendensen in de snackmarkt op de voet. Onze eerste vaststelling? Vooral de speciaalsauzen winnen aan belang.

Trend: innoverende snackmarkt doet belang speciaalsauzen toenemen

Urban snacking

Anno 2020 is de wereld geëvolueerd tot één groot dorp. Via het internet en sociale media steekt alles wat nieuw is in no time de oceaan over. Dat geldt ook voor de trends in food. Gerechten, bereidingswijzen en ingrediënten die ooit een kleine lokale specialiteit waren, steken nu steeds vaker duizenden kilometers verderop de kop op. Zo krijgt ook de Belgische snackmarkt dezer dagen te maken met invloeden vanuit Noord-Amerika, Latijns_Amerika, Zuid-Europa en Afrika.

In het recente verleden kregen op die manier de traditionele rundsburger en hotdog al het gezelschap van kebab, pita en shoarma. Die snacks zijn ondertussen ingeburgerd en dus is er vandaag weer ruimte voor iets nieuws. Het gamma nieuwe snacks dat ons land bereikt, gaat van Amerikaanse corndogs, loaded of dirty fries, burgers met pulled beef en skewers tot Mexicaanse burrito’s, Indonesische bao buns, Griekse souvlakispiesjes en Franse taco’s (foto). Deze nieuwe generatie kent zijn oorsprong op straat, waar de snacks in marktkramen of in foodtrucks met verse ingrediënten van lokale boeren tegen een lage kost werden bereid. Inmiddels zijn die snacks echter opgewaardeerd en vinden we ze steeds vaker terug in de doorsnee restaurants, snackbars en frituren van bij ons.

Originele toppings

Het kenmerk van de nieuwe snacks is het vermogen om te verrassen aan de hand van nieuwe bereidingswijzen of een verrassende combinatie van ingrediënten. Zowel wat de snack zelf betreft, als de saus die erbij hoort. In de context van de wereldkeuken komen we dan niet uit bij de Belgische mayonaise, ketchup of mosterd. Neen, urban punten worden gescoord met frivole mayonaises, kruidige speciaalsauzen, zoete dips en de meest smokey barbecuesauzen. Een doordacht assortiment met originele toppings is dan ook één van de vele manieren om de friet of snack te gaan onderscheiden in de toekomst.

Pikant

In het pikantere urban segment zien we bijvoorbeeld een stijgende populariteit van onze Jalapeño Mayonaise. Deze pikante mayonaise laat zich perfect combineren met Zuid-Amerikaanse taco’s en burrito’s of burgers met vlees of vis. Ook de Franse Taco’s, waarbij vlees met friet, groenten en diverse sauzen in een deegwrap gerold worden, zijn een populaire bestemming van deze spicy mayo. Ook vegetarische burgers op basis van bonen, erwten of rode biet zijn uiterst geschikt om af te werken met deze pikante mayonaise. Een alternatief voor Jalapeño Mayonaise vinden we in de bekende Samurai of in de minder bekende Harissa. Die laatste is afkomstig uit Noord-Afrika en is zeer pikant van smaak. Tip van de dag: gemengd met yoghurt wordt het pittige van Harissa wat afgevlakt en kan deze saus perfect gebruikt worden als basis van een pikante spread waarmee een burger, taco of sandwich ingesmeerd kan worden om subtiel wat smaak bij te geven.

Hartig

Wie niet louter voor pikant wil gaan, maar ook een sauzen met hartige bite wil, kan zich bijvoorbeeld beroepen op Hot Mammouth, een pikante variant op de gekende frikandelsaus die in een urban-context past bij alles wat gegrild of gerookt wordt. Deze saus is gebaseerd op de Algerijnse keuken en wordt dan ook als Sauce Algérienne omschreven. In essentie is het een romige saus op basis van tomatenpuree en chilipoeder afgewerkt met paprika en knapperige stukjes ui. Klanten verrassen kan u met deze saus op bijvoorbeeld een portie ‘loaded’ fries (foto), waarbij de gekende friet wordt afgewerkt met verscheidene verse toppings als champignons, pepers, coleslaw, spek, stoofvlees, kaas, bosui, bieslook etc. Deze hartige toppings zijn een topcombinatie met de Hot Mammouth.

Anderzijds is ook de Barbecue Snack een geschikte ‘urban’ saus. Deze saus is een combinatie van een typische Amerikaanse barbecuesaus en een frivole mayonaise met curry, chili, augurkensap, tijm en ui. Daarmee is deze snacksaus een gesmaakte afwerking van bijvoorbeeld een pulled beef, chicken of porc burger waarbij het vlees lange tijd op een lage temperatuur gegaard wordt tot het werkelijk uit elkaar getrokken kan worden. De lekker afsmakende Barbecue Snack mengt zich op die manier lekker met de stukjes vlees. Ook gemarineerde en gegrilde vleesspiesjes als de Amerikaanse skewer en Griekse souvlaki komen goed tot hun recht aan de zijde van deze snacksaus.

Zoet

Helemaal aan de andere kant van het urban sauzen-assortiment vinden we twee zoetere specialiteiten terug: Toscaanse Saus en Brazil.

Zoals beide benamingen al aangeven, nemen deze twee speciaalsauzen u mee naar de zon. Bij Toscaanse Saus (foto) vinden we met Sambal Oelek en paprika echter nog enkele pittige kruiden terug. De Brazil, die op basis van ananas bereid wordt, is dan weer helemaal op maat van zoetekauwen gemaakt. Beide sauzen laten zich het beste combineren bij taco’s, wraps of burgers met kip of bij vegetarische varianten daarvan. Daarnaast weten ze telkens opnieuw te verrassen…en verrassen is één van de belangrijkste kenmerken van een urban snack.

Besluit

Belgische uitbaters van frituren en snackbars die hun klanten in de toekomst willen verrassen met nieuwe snacks zullen meer dan ooit geïnspireerd worden door andere eetculturen. Om in dat opzicht succesvol te kunnen zijn, zal men het assortiment aan sauzen gevoelig moeten uitbreiden met originele sauzen. Welke snacks zich op lange termijn staande zullen houden in onze Belgische frietcultuur zal afhangen van de bereidwilligheid van de consument om nieuwe snacks te adopteren. Hoe dan ook waait er op dit moment een nieuwe wind in de snackmarkt, een wind die speciaalsauzen een aardig duwtje in de rug geeft.