Truffelmayonaise in de frituur - een slimme zet

Truffelmayonaise in de frituur: een slimme zet

Truffelmayonaise is een geweldige saus voor wie fan is van die unieke smaak van truffels. Toch bestaat bij heel wat uitbaters van frituren, broodjeszaken, foodtrucks, snackbars en andere Quick Service-zaken het idee dat deze zogenaamd ‘exclusieve’ mayonaise alleen iets is voor brasserieën en restaurants. Niets is echter minder waar, en in dit artikel wordt duidelijk waarom.

Truffelmayonaise in de frituur - een slimme zet

Innovatie

Begin dit jaar schreven we op deze blog al over de innoverende snackmarkt die ervoor gezorgd heeft dat vooral de speciaalsauzen aan populariteit winnen in de Belgische foodservicemarkt. Daaruit vloeide bovendien voort dat er ook steeds vaker verschillende varianten van een klassieke mayonaise op de markt verschijnen. De traditionele mayonaise blijft natuurlijk de koploper, maar de varianten met exotische pepers, wasabi, pesto, avocado, bieslook, basilicum en zelfs anjovis zijn ondertussen alom bekend.

Het is dan ook precies in dat kader dat eerder al onze Jalapeño Mayonaise en Truffelmayonaise door de foodservicemarkt werden opgepikt. Ondanks het moeilijke jaar dat de foodservicemarkt op dit moment beleeft, heeft die innoverende snackmarkt, speciaalsauzen incluis, toch echt voet aan grond gekregen. We zouden zelfs kunnen zeggen dat de coronacrisis een extra argument is geweest voor heel wat ondernemers in snelrestauratie om op zoek te gaan naar vernieuwende combinaties. Op die manier kon men namelijk een meerwaarde creëren voor hun (afhaal-)menu. Met nieuwe combinaties geef je de klanten iets om over te praten en bovendien trek je op die manier ook een nieuw soort cliënteel aan. Dat bleek afgelopen zomer ook al uit ons bezoek aan Jo en Serge, twee trouwe gebruikers van onze sauzen.

Truffelmayonaise in de frituur - een slimme zet

De foodtrend van 2021

Zo konden wij vaststellen dat heel wat uitbaters in snelrestauratie het afgelopen jaar kozen om hun aanbod uit te breiden met Loaded Fries. Dit zijn frietjes die gecombineerd worden met verschillende verrassende ingrediënten. De snack wordt geserveerd zoals een kapsalon, dus met een bodem van krokante frietjes afgewerkt met verschillende toppings naar keuze.

Het online foodmagazine FavorFlav, goed voor 1 miljoen bezoekers per maand, doopte vorige maand de Loaded Fries zelfs om tot dé foodtrend van 2021. De combinaties van deze frietjes with benefits zijn dan ook eindeloos en daarom geschikt voor zowat alle doelpublieken. Van Vlaamse versies met gebakken spek en een eitje tot een zuiderse combinatie met Mexicaanse cajun kip, guacamole en tortilla chips of een friet in Indonesische stijl met kipsaté en bosuitjes. Ook de Amerikaanse versie met pulled beef en coleslaw is een vaak beproefde frietcombinatie.

Datzelfde foodmagazine deed trouwens onderzoek naar hoe het frietje van de toekomst er mag uitzien volgens consumenten en professionele horeca-uitbaters. De uitslag? Een frietje met truffelmayonaise en Parmezaanse kaasschilfers. Voor sterrenchef Sergio Herman was dit natuurlijk geen verrassing, want in zijn Frites Atelier scoort het ‘We Go French’-frietje met huisgemaakte truffelmayonaise, sjalot, mosterdblad en vers geroosterde hazelnoten al een tijd bijzonder goed.

Conclusie

Meerwaarde creëren voor je onderneming is van kapitaal belang, met name in een moeilijke periode als de gezondheidscrisis waarin we nu vertoeven. In snelrestauratie betekent dat: volg de trends, trigger je klanten en laat ze kennismaken met de nieuwigheden op de markt (naast je bestaande assortiment).

Dat Loaded Fries een trend is, staat buiten kijf. Dat deze snack langzaam maar zeker de Belgische markt verovert, is evenzeer duidelijk. En wie het geproefd heeft, weet dat truffelmayonaise perfect geschikt is als topping van een lekkere frietcombinatie. Wat ons betreft, is er dan ook geen twijfel: truffelmayonaise heeft een plaats in snelrestauratie.

Mocht jij er nog aan twijfelen welke nieuwe snacks jij in 2021 op de kaart gaat zetten? Een frietcombinatie met truffelmayonaise lijkt ons een zekerheid en is perfect geschikt om tijdens de feestdagen al eens te testen. Wie onze truffelmayonaise wil leren kennen, kan steeds contact opnemen met ons commercieel team. De contactgegevens van onze vertegenwoordiger in jouw regio vind je via onderstaande button.