5 tips voor een geslaagde take-away of home delivery

5 tips voor een geslaagde take-away of home delivery

Hoe haal je het meeste uit je take-away of home delivery? Een prangende vraag voor heel wat ondernemers in de horeca die momenteel voor een tweede keer dit jaar de deuren moeten sluiten omwille van de COVID 19-crisis. Daarom zetten wij in dit artikel enkele belangrijke aandachtspunten voor take-away op een rij.

5 tips voor een geslaagde take-away of home delivery

1. Keet it short and simple

Wie overschakelt naar take-away, doet dat best met een beperkt menu. Zo blijft het voor jezelf behapbaar en vermijd je negatieve reacties doordat je misschien te veel hooi op je vork nam.

Zo kan je bijvoorbeeld alleen kiezen voor de gerechten die ook het vaakst besteld werden in de zaak. Daarvan weet je dat ze in de smaak vallen bij je huidige cliënteel, waardoor je afhaalmenu meteen ook een grote aantrekkingskracht heeft bij de mensen die je al kennen. Naast een goede mix van warme en koude gerechten, hangt de menukeuze ook af van de leverbaarheid van de gerechten. Gerechten die zich niet lenen om in perfecte staat tot bij de consument thuis te geraken, schrap je best uit je afhaalmenu. Op voorhand even testen, is dus de boodschap!

Een interessant extraatje voor je afhaalmenu zijn menuformules. Op deze manier koppel je een voorgerecht en/of een dessertje aan je hoofdgerecht waardoor ze makkelijker verkocht worden dan wanneer je ze apart op de kaart zou zetten. Hierdoor gaat je omzet meteen ook wat hoger liggen. Je kan ook inspelen op de trend van de kleine ‘tussendoortjes’. Dit doe je door op de momenten waar het voor je keukenpersoneel wat rustiger is ook snelle snacks en dranken te leveren.

2. Schreeuw het van de daken

Het lijkt de evidentie zelve, maar veel ondernemers in de horeca die zich omscholen tot takeaway-zaak onderschatten het belang ervan: de communicatie over je afhaalmenu is de sleutel tot succes. Uiteraard kan je je afhaalmenu kenbaar maken via mond-aan-mond reclame, op je website, je voordeur of via advertenties in de lokale print media, maar je begint altijd het beste met mensen te informeren die je al kennen.

Heb je bijvoorbeeld een database met contactgegevens? Stuur hen dan een mail of sms waarin je je afhaalmenu introduceert. Zorg er daarnaast voor dat je aanwezig bent op de sociale media. Met sociale media zoals Facebook en Instagram kan je in een mum van tijd en met een minimum aan tijdsbesteding een zeer groot publiek aanspreken. Heb je al heel wat volgers op je pagina? Dan zal je communicatie snel van scherm tot scherm gaan, zeker wanneer het nieuws nog eens verspreid zou worden door je volgers zelf. Heb je eerder weinig volgers? Denk er dan aan om een advertentie op de sociale media te maken die je richt naar een doelpubliek in de directe omgeving. Het bezorgingsgebied kan je bijvoorbeeld bepalen op basis van de 10 minuten die een bestelling maximaal onderweg mag zijn. Je kan ook met één postcode beginnen en dan verder uitbreiden. Ga hoe dan ook niet te ver weg van je eigen locatie, want delivery staat of valt met korte afstanden om de kwaliteit van je gerechten te kunnen garanderen.

Een belangrijk aandachtspunt voor je sociale media: vermijd stockfoto’s die je ergens van het internet plukt en maak gebruik van échte beelden. Die zorgen ervoor dat je meteen heel wat geloofwaardigheid opbouwt doordat je publiek ziet wat ze thuis geleverd zouden krijgen. Let wel: ook eigen beelden moeten kwaliteitsfoto’s zijn met een goede belichting en een mooie achtergrond. Zorg ervoor dat je extra aandacht besteedt aan het maken van kwalitatieve foto’s. Als je zelf niet de middelen hebt om die foto’s te maken, is een professionele fotograaf een slimme investering.

5 tips voor een geslaagde take-away of home delivery

3. Creëer een wisselwerking

“Heeft het gesmaakt?”. Een belangrijke vraag die je niet kan stellen wanneer de klanten bij jou komen afhalen om dan thuis pas van je eten te genieten. Of toch…? Zo kan je namelijk wat extra moeite doen om bij elke bestelling die uitgeleverd wordt een briefje of flyer bij te voegen met de vraag om een review achter te laten op je Facebook-pagina of website. Dat geeft jou enerzijds belangrijke feedback over je take-away waaruit je kan afleiden of je wat moet bijsturen of niet. Anderzijds kunnen de positieve reviews ook andere mensen aanzetten om jouw take-away eens te proberen. Om die manier krijg je gratis reclame voor je afhaalmenu die voor iedereen die op je pagina komt, zichtbaar is.

Om de drempel tot het schrijven van die reviews te verkleinen, kan je klanten hiervoor belonen met kleine extraatjes bij een volgende bestelling. Een gratis drankje, een dessertje van het huis en zeker een extra potje saus bij een volgende bestelling kunnen wonderen doen. Zo creëer je alleszins een leuke wisselwerking met je klanten, zorg je voor herhaaldelijke aankopen én voor extra omzet!

5 tips voor een geslaagde take-away of home delivery

4. Maak take-away milieuvriendelijk

Dat je maar één kans hebt op een eerste indruk, dat weet iedereen. Het is dus belangrijk dat je je take-away levert in een stevige verpakking die in de eerste plaats niet lekt, maar ook je gerecht smaakvol presenteert én tegelijk de warmte goed bijhoudt. Op gebied van verpakking kan je dus zeker niet besparen én moet je rekenen op de service van een goede leverancier. Maar daar stopt het niet.

De moderne consument is zich meer dan ooit bewust van de impact van zijn eetgedrag op het milieu. Meer afhaal betekent vaak ook meer (plastic) afval. Tenzij je plastic natuurlijk links laat liggen en kiest voor milieuvriendelijke verpakkingen. Maak daarom gebruik van papieren/kartonnen verpakkingen die eenvoudig te recycleren zijn of investeer in herbruikbare verpakkingen die men terug kan binnen brengen. Wanneer je die extra inspanning doet, doe je er ook goed aan om dit regelmatig te gebruiken als argument in je communicatie. Zo weten je klanten dat je verantwoord onderneemt, iets waar ze je dankbaar voor zijn.

P.S.: vergeet ook je logo niet op je recycleerbare verpakking te zetten. Milieuvriendelijke verpakking en promotionele verpakking gaan namelijk perfect hand in hand!

Go the extra mile voor klantvriendelijkheid

Als laatste punt in deze lijst: klantvriendelijkheid, een thema dat altijd belangrijk is – of je nu een dine-in hebt of een take-away zaak. Toch is klantvriendelijkheid dit najaar extra doorslaggevend. Het coronavirus is dichterbij dan ooit en de mensen snakken hoe langer hoe meer naar een aangenaam sociaal contact. Wanneer de mensen bij jou komen bestellen, moet je dan ook alles in het werk stellen om dat contact zo aangenaam mogelijk te maken. En dat geldt op verschillende gebieden.

Herorganiseer je voormalige eetruimte om een heldere in- en uitstroom te creëren en maak contactloos betalen mogelijk. Je klanten voelen zich op die manier veilig bij jou én bij je service. Mensen zullen je website of social media ook meer dan ooit bezoeken. Zorg er daarom voor dat ze de informatie die ze nodig hebben (afhaalmenu, openingstijden, afhaal- en betaalmogelijkheden,…) meteen vinden. Wees ook steeds bereikbaar via verschillende kanalen tegelijk. Of men nu telefonisch moet bestellen, via Whatsapp, een app, de website en u de bestellingen laat ophalen, zelf levert of laat uitleveren door een koerierdienst: wees vooral bereikbaar via de verschillende kanalen. Communiceer daarnaast ook proactief over de drukte in de keuken. Zo zorg je op voorhand voor wat begrip indien er wat rek op de timing zit.

En denk als laatste ook aan het toppunt van klantvriendelijkheid: steek een persoonlijk bedankje bij het eten en adviseer je klanten over de beste manier om je eten op te dienen, op te warmen en bewaren. Voeg ook een herinnering toe om een nieuwe bestelling te plaatsen of bied een waardebon aan voor wanneer je gewone dine-in weer opent.